Smartlog v3 » Mortens blog » Tale fra 3F Bornholms generalforsamling 27/3-2012
Opret egen blog | Næste blog »

Mortens blog

Fremtiden kommer af sig selv, det gør fremskridtet ikke

Tale fra 3F Bornholms generalforsamling 27/3-2012

27. Mar 2012 23:34, moggebikbak

I det forgangne år har jeg haft fornøjelsen af at være lokal tovholder for 3F’s SKÆVT-kampagne.
I den forbindelse har jeg været i kontakt med rigtig mange medlemmer, og deres begejstring, engagement og vilje til at lave tingene om har været meget smittende.
I SKÆVT-kampagnen forsøgte vi os med mange alternative metoder til at inddrage og engagere medlemmerne:

I stedet for bare at sende en mail eller en invitation ud til et arrangement, så ringede vi til dem og fik os en snak. Vi standsede folk på gaden og spurgte dem til efterlønnen, dagpengereform og meget andet. I Valby har jeg været med til at gå fra dør til dør og snakke fagforening i døråbningen hos helt almindelige mennesker. I Odense foregik fagforeningsnakken i bedste tupperware-stil hjemme i stuerne hos folk, der havde inviteret naboer og venner hjem på kaffe.

Centralt i SKÆVT-kampagnen stod den personlige kontakt og snak med folk. Deres historie, hvordan de så tingene

Her i afdelingen fik medlemmerne mulighed for at fortælle politikerne, hvordan det er at være arbejdsløs, om regelcirkus og aktivering og meget mere. Det var medlemmerne, og ikke politikerne, der snakkede, og for en gang skyld politikerne, der skulle lytte. Det var de ikke ret gode til.

Sidste sommer så Bornholmerfærgen med Trafikstyrelsens accept igennem fingene med en ILO-konvention, der ellers kræver danske forhold om bord på den passagerfærge, der hedder M/F Skania, og som sidste sommer besejlede Bornholm på udvalgte spidsbelastningsdage.
De så også stort på de gældende sprogkrav til besætningsmedlemmer.
På sådan en lille færge er der plads til 1.400 passagerer, men her var de høje herrer altså blevet enige om, at 8 svensktalende kontoransatte, der aldrig havde mønstret et skib, var nok også i en nødsituation. Resten af besætningen snakkede polsk.
Så 13 ud af 26 sejldage var vi i alt 30 mennesker, der delte en hjemmelavet polsk parlør ud nede på havnen. Hvis I er i tvivl om, hvad forskellige livsvigtige beskeder hedder på polsk, kan jeg finde et eksemplar frem til jer bagefter.
Vores parlør, som også forklarede vores bekymring, nåede ud til mere end 10.000 passagerer.
Som sagt var vi i alt 30 aktive fordelt på de her 13 dage.

3F Bornholm har mere end 3.000 medlemmer. Vi har et stort potentiale.

I ved lige så godt, som jeg gør, at vi er midt i en krisetid.
Det er en tid, hvor vi ikke kan være sikre på vores arbejde.
Hvor vi ikke kan være sikre på vores vilkår og vores løn
Hvor maskerne i sikkerhedsnettet bliver større.
Og hvor vi meget vel kan komme til at betale hele regningen for andres ødslen.

De sejre, fagbevægelsen tidligere har tilkæmpet sig, kunne tilkæmpes, fordi og kun fordi man stod sammen, fordi man var fælles, og fordi det fælles betød noget.

Senere er vi blevet opdraget til at være solidariske med os selv, til at tro, at vi havde sejret ad helvede til. Vi overlod nøglerne til nogle andre og trak os ind i vores sneglehuse.

Men krisen viser os, at vi ikke kan deponere ansvaret hos nogle andre, at vi stadig har brug for et stærkt fællesskab, et fællesskab, der handler og sikrer og sørger for os hver især, men som netop er et fællesskab, hvor det er os, der handler, sikrer og sørger solidarisk for hinanden.

Der er ikke brug for mere af det samme. Mere tid eller i større doser.
Der er brug for en ny fagbevægelse.
Der er brug for den gamle fagbevægelse.
Der er nemlig brug for, at vi laver fagforening forfra.
At vi genopdager, hvordan vi en gang gjorde.

Vi har brug for en engageret fagforening, hvor vi kan begejstre og motivere hinanden.
Det gælder medlemmer, ansatte, bestyrelse og ledelse.
Det er vigtigt, at vores resultater er synlige, at vi kommer ud over rampen, at vi har en klar profil
og følger med i, hvad der sker naturligvis lokalt, men også udenfor vores lille, afgrænsede samfund.

Vi skal have mange flere aktiviteter i afdelingen.
Huset på Sandemandsvej skal være et samlingssted for medlemmer.
Og netop medlemmerne er krumtappen i forhold til større aktivitet.
Vi er nødt til at være meget mere inddragende og åbne, så medlemmerne ved, hvad der foregår i huset, og har større indflydelse på det.

Den største erkendelse, jeg og mange andre har fået via SKÆVT-kampagnen, er nok, at det er sammen, og egentlig kun sammen, vi kan flytte milepælene.
Men det kræver en levende organisation.
Hvor der er plads til meningsforskelle, og til at vi trækker på hinandens evner.

Derfor lærer jeg heller aldrig at forstå, hvorfor man igen har valgt at udelukke en fjerdedel af medlemmerne fra at stille op til formandsvalget.
Det eneste, der kan forklare det, er, som jeg ser det, at man er bange for et åbent valg.

Jeg er i den heldige situation, at jeg har mulighed for at stille op.
Jeg har været medlem af 3F, siden jeg i 2007 gik som arbejdsmand hos en tømrer.
Og jeg vil rigtig gerne gøre mit til, at 3F Bornholm ikke alene fortsat er en stor fagforening, men også bliver en både stærkere og bedre fagforening.

Det håber jeg, I vil give mig mulighed for.

morten riis

« January 2018 »